söndag 13 september 2009

Blåsig höstdag-men stiltje inombords...

Har haft min första oavbrutna sömn på flera år! Konstig dröm strax innan jag vaknade om att Yukozan hade invaderat Skåne med hjälp av fillipinska legosoldater...skumt!Enda stället man kunde gömma sig var kvartert Lugnet i Malmö....
Nej, jag har inte konsulterat nån drömbok-tror att det helt enkelt handlade om att jag sett sena nyheter på tv..
Hade sent telefonsamtal med vännen P i Sthlm. Han hade blivit misshandlad och rånad. Är det inte konstigt att vi lever i en värld där man inte kan få gå ofredad på stan en kväll. Att vi alla är lovligt byte, kvinnor, män, barn...
När min äldste son blev misshandlad för 2 år sen ville jag döda förövarna. Det är många primitiva känslor som väcks när människor i ens närhet far illa. Men det kan inte vara rimligt att acceptera att det är såhär det ska vara nu! Att min lille mjuke bebis C om några år kan få på käften, för att han har en mobil, en jacka eller ett par skor några andra ungar vill ha. Eller bara för att de retar sig på honom i allmänhet..
Min lilla fina dotter T är en person med stort hjärta och ett rättvisepatos starkare än de flesta. Hon var en drivande person i kampen mot gatuvåldet, och jag var (och är!) så stolt över henne.
Men nu verkar den kampen kommit av sig...Kanske dags för en av-dammning!
Fler vuxna behövs synliga ute på kvällar och helger. Fler vuxna måste våga protetstera.
Varför tar inte våra artister med sina JÄTTESTOOOORA megafoner, ett ansvar och startar ett upprop??!
Jag gör vad jag kan, men har inget större utlopp...

Ute blåser det och jag är lite besviken över att vi fick ställa in vårt besök hos sonen S idag. J var också där, så vi hade tänkt ta en promenad och kanske en fika i´en park. Men S var på uselt humör och det blev inställt med hänvisning att det regnade där.
Men det får bli en annan gång...

3 kommentarer:

  1. Haha, viken mysko dröm! Ibland drömmer jag också väldigt konstiga drömmar. I en dröm (det var längesen dock) skulle jag göra ett avslöjande reportage inifrån (ja, håll i hatten!) Sommarland. Jag och min kameraman klättrade över ett staket nånstans för att komma in osedda, MEN vilka dyker upp i flera jeepar som tvärnitar framför oss om inte Bert Karlsson och hans män. Vilt slagsmål utbröt och sen tror jag att jag vaknade. Synd. Jag tror jag hade ett scoop på gång! Det här var på den tiden när Bert Karlsson höll på med Ny Demokrati...

    SvaraRadera
  2. Det är otäckt att det håller på att bli ett allt råare klimat i samhället. När jag var ute och härjade som tonåring och upp till - tja 30-årsåldern - var jag ALDRIG rädd för att gå hem själv på kvällen.

    Hur kommer det sig att man kan tappa alla spärrar så att man med berått mod kan misshandla en annan människa - kanske t o m till döds? Jag håller med om att alla föräldrar måste vara ute mer. Aldrig i livet att jag kommer våga låta mina barn åka in till stan själva på helgerna när de blir tonåringar.

    SvaraRadera
  3. Jag drömmer hela filmer nästan varje natt-och en del är otäcka och hänger med hela dagen, sen..
    Folk som säger att de aldrig drömmer förstår jag mig inte på-min make är en sån-han drömmer aldrig!

    Det råa klimatet på stan är en ständig källa till oro-när man har 3 pojkar kan man aldrig vara riktigt avslappnad på helgerna. Med en liten flicka känner man sig otrygg hela tiden!!
    HUR kan det komma sig att vi skapat ett samhälle där flickor är villebråd och där killar får på käften och ännu värre, bara för att det går?!

    SvaraRadera