I perioder, när ångest-spöken och depp-gastar slåss om herraväldet i min överhettade hjärna, är det svårt att finna ro att fokusera på vad som är viktigt och se ljusprickarna i kompakt mörker...Det är en motsägelse, men de FINNS där, pyttesmå strålar av fiberoptik, nålstick av värmande ljus...!
Och så har jag funnit en ny hobby, något som funkar som terapi-attv tillverka små, små saker av Fimolera...väldigt av-stressande och väldigt lite rock n´roll!
Min andra stora kärlek i avkopplingssammanhang är ju min stora trädgård. Men hon är en krävande, nyckfull och ibland, utmattande älskarinna!
Igår upptäckte jag något nytt i min köksträdgård...
I våras köpte jag som vanligt mängder av fröpåsar och bland dem fanns en med stora Gula rädisor som verkade spännande.
De såddes, växte snabbt, var goda i två dagar och blev sen svullna och träiga!
Men de fick stå kvar, blomma och gå i frö. Och så läste jag i en trädgårdsblogg att man i bl.a Asien endast äter de gröna fröskidorna som senare bildas.
Lät ju absolut livsfarligt och ganska skeptisk beslöt jag mig därför att prova.
Igår hade de små gröna skidorna blivit ät-mogna, och de smakar fantastiskt!!
Skarpa i smaken som rädisa, men samtidigt lite söta som sockerärter och krispiga!
En ny favorit-och jag har redan innan hunnit skörda en omgång frön från dessa rara plantor, så alla i vänkretsen som blir sugna på denna delikatess, får höra av sig, så delar jag med mig..
Vi sådde egna tomater i våras, men se har än så länge bara hårda, gröna kart, som jag tvivlar på, kommer hinna mogna. Men inlagda gröna tomater är godis, och stekta gröna, en klassiker-vem minns inte filmen, efter Fannie Flaggs underbara bok?!
På tal om denna författare, i måndags blev jag så äntligen klar med mina litteraturlistor för mina bokcirklar i höst. (Har hela två titlar med av henne i två olika cirklar)
Tror jag fick ihop ett ganska bra urval-ett spektra i de olika genrerna som borde passa de flesta, blir intressant att se vad deltagarna tycker.
Vi räknar med att stanna ännu en månad på landet, i väntan på fungerade vaccin-så det kommer nog fler rapporter både från trädgården och mitt inre landskap...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ska man så fröna nästa vår då? Det lät ju jättekul! Jag provar gärna några frön om du får över...
SvaraRaderaNågra bekanta till oss hade sått sex squashfrön lite planlöst i nån jordhög, och fått gigantiska squash...frukter? eller vad de nu heter i plural. De tog aldrig slut, det kom nya bautastora varje vecka. Så det är jag rätt sugen på att så själv. Gjorde squashsoppa häromdan, tillsammans med kantarellstuvning på rostat bröd. Mums. Och ugnsbakad squash med timjan, salt och peppar var också gott.
Det är väl nåt man gillar med det där, att odla sin egen mat. Att äta det man själv drivit upp. Jag har mest kryddor i mina rabatter men det är också trevligt. Tomaterna brukar aldrig hinna mogna innan det blir för kallt, vi har inget växthus tyvärr.
Jo, till våren är det dags-klart du skall få frön!
SvaraRaderaOch ser man på-ännu en likhet-jag älskar kantareller så du kan inte föreställa dig!!Det sämsta med Skåne är att de är så få här.
Och squash är en av mina absoluta favoritgrönsaker!
En vinte slängde vi lite gamla prydnadspumpor ute på vår lilla kulle norr om vårt stall. Och året därpå var hela kullen täckt av pumpor!
Så den familjen har tydligen en enorm livs/växtkraft. Jag har aldrig drivit upp tomater från frö förut-och inser att jag gjort fel...man måste nog ha åtminstone en rejäl drivbänk!
Jag har en liten butternut sqush också som har fått blommor, men det får nog vara en väldigt mild höst om vi skall hinna få skörda!
Hurra, jag mailar min adress till dig så kan du posta lite rädisfrön när du får tid. Nog är det så, jag blir också mycket lugnare av att plantera blommor och så frön. Bra terapi! Det är synd att man inte kan göra nåt på vintern! För att så inomhus brukar ju inte bli så lyckat.
SvaraRaderaFast på vintern sitter man och drömmer över Frökataloger, planerar och ritar om rabatter...
SvaraRaderaOch så tokhandlar jag billiga snittblommor och gör buketter inne..
Det har du rätt i. Jag köper alldeles för lite snittblommor på vintern, det ska jag börja med! Det känns lite lyxigt.
SvaraRadera