När jag nu satt och knåpade ihop min jullåt-lista på Spotify, så slog det mig-hur kan man på bästa sätt tonsätta sina stora ögonblick i livet?!
När jag födde min förste son (min förstfödde) så skulle jag ha önskat att jag åtminstone fått lyssna på Status Quo som exakt då 13.05 den 13 juli 1985, stod på Live Aids scen.Men vad spelade radion i mitt sterila, vitkaklade förlossningsrum..? Jo, The Trashmen med Surfin ´Bird!!!
Jag avskyr den låten, nu, då och tills jag drar mitt sista andetag! Och ändå så ligger den först på gamle kompisens FB playlist-och det är helt ok!
När jag gifte mig med den ende man som spelat någon roll (S du är mitt allt!)så hade vi själva valt musiken, Wilhelm Petterson Berger och så sånggruppen Vocability som sjöng "Perfect-Faiground Attractions slitna dänga men i en underbar tappning med sex stämmor! Och just då var allt perfekt-jag och han och våra vänner och familj!
När jag fick mitt livs allra första panikanfall hade jag suttit i Lydmars bar tidigare under kvällen och där spelade de Basement Jaxx, minns inte låtarna men sen dess har jag lite svårt för dem samt för Jingle Brothers som också avverkades...associationer!
Doftminnen är ju tillsammans med smakminnen de starkaste vi har, men jag lägger till musikminnen på samma lista!
Precis som en maträtt (Madeleine-kaka!!)kan föra oss tillbaka till barndomen med ett bett, kan en låt efter bara 10 sekunder på ett intro placera oss precis var som helst.
Spela The whole of the Moon med Waterboys och jag är i Karlstad en gnistrande vinterkväll, spela Droppin´like flies med Armoured saints och jag sitter i en sunkig kvart på Värnhem i Malmö och dunken på bordet är fylld med HB!
Spela Musical Ensamble of Benares och jag vill kräkas! Då tänker jag på idioten P som dumpade mig men lik förbannat skulle dra med mig på en konser med desamma omedelbart efteråt! Och jag som kommit hem till honom en stund tidigare med ett dedikerat exemplar av Eva Luna av Isabel Allende-den läser jag nog aldrig om!
Men spela Frösöblomster och jag står där igen, klädd i min cremevita klänning, med champagnefärgade rosor i mitt röda hår och känner mig vackrast i världen!
Jag skall nog spela den nu, för jag behöver ibland påminnas hur mycket jag älskar min S! Och han mig...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar