Maken lät mig av okänd anledning sova ut till 10.30...Jag hade planer för denna dag-visserligen innefattade de mest sol, poolbad och slappande i hängmattan, men ändå!
Lille C har varit lite pipig i natt och har nu på morgonen lite förhöjd temp-inget att oja sig så mycket över, men ett observandum. Han verkar också ha fått myggbett i hela pannan, men de ser mer ut som små ilsket röda utslag. Skumt!
På grund av sin mycket för tidiga födsel fick han BPD (ett samlingsnamn för sjukdomar på omogna lungor-står för bronchopulmonell dysplasi) och hade syrgas dygnet runt tills i novembe i fjol, om nätterna hade han syrgasgrimma tills i februari i år, då han var över året.
Samtidigt hade vi en maskin Massimo, som övervakade hans syresättning och puls. För snart en månad sen tyckte hans doktor att det var dags att lämna tillbaka vår massimo, som på ett märkligt vis blivit en del av vår vardag och nästan som en förlängning av C!
Jag var lite motsträvig och ville inte släppa maskinen, men vår kloka psykolog på neo kom på en bra kompromiss, så nu har vi en Baby-Graseby, som är en andningsövervakning, vilken larmar om han inte skulle andas på 20 sekunder. Vi har även en sk.Banan, en gul oxymeter som vi tar stickkontroller på hans syresättning med om han verkar förkyld mm. Den äter tyvärr batterier och ger inte alls samma trygghetskänsla som massimon.
När det gäller Svininfluensan så vet jag numera ALLT! Jag har läst precis allt som skrivits av sjukvården i Sverige och utlandet, om denna moderna pandemi. Jag försöker undvika kvällspressens bevakning, då jag vet hur de fungerar (efter 25 år som journalist förstod jag hur en enad kår skrek av lycka då Michael Jackson oväntat avled mitt i västa sommar-nyhetstorkan!Något att fylla löpet med i veckor!!!) och låter mig inte dras med vare sig i hysterin eller falska "faran över" löpsedlar.
Fakta är; Svininfluensan H1N1(A)den Nya influensan, smittar i princip 100% av de som exponeras för den. Den ger sig på luftvägar och lungor, försvagar dessa och breddar väg för allvarliga följdsjukdomar som lunginflammation.
En halv gång fler pojkar än flickor insjuknar och då pojkar i allmänhet är lite klenare än flickor så är läget för vår lille kille inte det bästa.
I Sverige finns idag nästan 600 rapporterade fall av influensan, varav majoriteten (nära 80%) är smittade utomlands. I Skåne finns 106 fall och nu har den här familjen gått in i isolering.
Barnens mormor har varit här i 5 dagar, första gången på 5 år och det var första gången hon träffade lille C, dessutom var min ljuvliga syster och hennes lika ljuvliga lilla J med, och det var underbart att träffa dem men varje dag innebar en ny risk.
De åkte tåg ner, var på små egna utflykter runtom i Skåne under tiden och allt detta sammantaget innebar potentiell exponering.
Trevligt nog var våra stora barn (med partners) på besök två gånger under veckan och det innebar också att jag fick gå omkring som på nålar och be alla sprita händerna hela tiden, inte pussa honom i ansiktet mm.
Dessutom lärde han sig att pussas för en vecka sen, nu trutar han med sin lilla smultronmun och delar nådigt ut små blöta pussar till alla i sin omgivning. Bara ett hjärta av sten kan ju motstå!
Men, peppar,peppar, det kan ändå gått vägen.Håll tummarna!
Idag skall det bli värmerekord säger väderkanalen.se, och även om det fläktar i träden kring huset , så har utetemperaturen hamnat runt 24 grader. Detta skall utnyttjas till max med bad och boule och lunch ute. Det blir majskyckling med blomkålsmos, eller kanske en grekisk sallad. Det svåra är att finna balansen i vardagen, oron och framtiden ligger som en dissonant baston i tillvaron, nuet och glädjen över att vår familj nu är fullkomlig är däremot ett perfekt 4-struket C!
Men varje dag är en Ny dag, på gott och ont....
Visar inlägg med etikett Svininfluensan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Svininfluensan. Visa alla inlägg
lördag 8 augusti 2009
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)